• Studio Spoormakers

In 5 stappen een goede contentstrategie

Een goede contentstrategie – die maak je al in 5 stappen (1 ochtend!)

Je weet dat je eigenlijk je social media posts moet maken op basis van een strategie (een contentstrategie zoals ze dat mooi noemen), maar wij merken dat veel ondernemers hier tegenop zien. We hopen je met dit artikel te helpen om eens goed na te denken over je strategie zodat je er daarna minder omkijken naar hebt en gemakkelijker je social media bijhoudt.

Social media wordt vaak niet consistent ingezet en dat is zonde! Het is namelijk erg gemakkelijk om je (potentiële) klanten hiermee te bereiken. Besteed daarom eens één keer tijd aan het uitzoeken van je contentstrategie en je zult er veel plezier van hebben. Het scheelt je niet alleen iedere week veel denkwerk wat je nu weer online moet posten, het scheelt ook tijd. Je kunt immers heel veel content in één keer maken en inplannen.

Wil jij nou graag weten hoe je een contentstrategie maakt? Lees dan snel ons stappenplan en je kunt daarna meteen aan de slag.

1. Wat is je doel? - wat wil je graag bereiken met je content? Wil je bijvoorbeeld kennis overbrengen, of toch een product verkopen? Wanneer je doelen duidelijk zijn, maak je het voor jezelf makkelijker om daar naartoe te werken.

2. Wie is je doelgroep? - hoe ziet jouw ideale klant eruit? Ga er eens voor zitten en stel je voor met wie jij het liefst zou willen werken. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd en werkzaamheden, maar ook aan hobby's en favoriete merken van jouw ideale klant. Heb je een persona helemaal uitgeschreven (of ga er helemaal voor en ga aan de gang met plaatjes erbij)? Hou deze dan in gedachte wanneer je content maakt voor op je social media.

3. Werk met content categorieën - maak een lijstje met 4/6 vaste items die terugkerend zijn op je pagina. Wil je graag informatie geven en persoonlijk zijn? Deel dan 1x per week op een vaste dag een kort filmpje waarin je zelf iets vertelt. Wil je graag aandacht geven aan een product wat je verkoopt, maak hier een mooie foto van en licht uit wat er zo bijzonder aan is.

Herkenning is fijn voor je doelgroep om naar te kijken en werkt voor jou prettig (je hoeft immers niet elke week een nieuw idee te bedenken, maar alleen invulling te geven aan je rubrieken die je vastgesteld hebt).

4. Waar is jouw ideale klant? - aan de hand van het omschreven persona kun je bepalen waar je het beste kan posten. Wij raden aan maximaal met 2 kanalen aan de slag te gaan. Je klant zit immers ook niet op alle kanalen en het zorgt voor focus. Zoek uit waar jouw klant zich bevindt en leg je focus op die kanalen.

5. Welke soort content ga je delen? Er zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten content: blogs, foto, video, interview, reviews etc. Wat past bij jouw onderneming, doelgroep, kanaal en bij jouw content? Een leuke mix van een aantal soorten content is het best om het afwisselend en aantrekkelijk te houden voor je volgers.

Begint het nu al een beetje te kriebelen en wil je aan de slag? Mooi zo!

Dan kun je aan de slag met een contentplanning. Zo kun je voor bijvoorbeeld een week (misschien zelfs een maand) je content indelen. Zorg voor een mooie verdeling van je gekozen rubrieken. Check meteen even of er nog belangrijke momenten of inhaakmomenten zijn die je kunt inzetten. Wanneer je planning is ingedeeld zie je ook of er ergens nog gaten zijn en kan je die meteen invullen, zodat je consistent zichtbaar bent.

Nu is het tijd om de content te maken. Werk je met eigen gemaakte foto’s of ga je voor stockfoto’s? Wij zullen je altijd adviseren om eigen foto’s te gebruiken, zodat klanten vertrouwen krijgen in je bedrijf én jou. Laat bijvoorbeeld 2x per jaar (denk zomer- en winteruitstraling) een aantal mooie foto’s maken die je kunt inzetten, dan hoef je daar niet meer over na te denken bij het maken van je content. Of neem je bijvoorbeeld wat video’s op? De planning is gemaakt, het beeld heb je, nu nog een begeleidende tekst. Kijk nog eens naar je gekozen platformen en pas je tekst hierop aan. Zakelijker voor LinkedIn, persoonlijk en met hashtags voor Instagram bijvoorbeeld.

Nu heb je alle middelen om een goede contentstrategie te maken! Vergeet niet om er plezier in te hebben en het dicht bij jezelf te houden, dat zullen je volgers waarderen.



Kom je er nou niet helemaal uit en kun je wel een steuntje in de rug gebruiken?


Mail of bel ons gerust en dan kijken we samen wat we voor jou kunnen doen.

NAVIGATIE

WAT DOEN WE?

CONTACT

Studio Spoormakers

Taalstraat 40A

5261 BE Vught

+31 6 51 39 61 51 (Tom)
hallo@studiospoormakers.nl

KVK: 17124912

BTW: 812.859.443.B01

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2019 Proudly created by Studio Spoormakers.