top of page
  • Foto van schrijverStudio Spoormakers

Hoe je ervoor zorgt dat je nieuwsbrief geopend wordt.

7 tips & tricks zodat jouw nieuwsbrief wel geopend wordt

Besteed jij veel tijd en moeite aan het opmaken van je nieuwsbrief in bijvoorbeeld Mailchimp, maar twijfel je of hij wel geopend gaat worden? Wij hebben 7 tips en tricks voor je op ’n rij gezet om te zorgen dat je nieuwsbrief door meer mensen wordt geopend.

Het is natuurlijk belangrijk om te bedenken wát je in je nieuwsbrief gaat zetten, hoe je dit laat zien (vormgeven) en of je er ook daadwerkelijk een verkoop uit wilt halen of alleen maar je ontvangers wilt informeren. ⁠

Wanneer je dit alles hebt bedacht en je nieuwsbrief hebt opgemaakt en geschreven wil je natuurlijk wel dat je nieuwsbrief door zoveel mogelijk "subscribers" geopend wordt.

Hierbij een paar tips & tricks:⁠

1. Zorg voor een pakkende en persoonlijke onderwerptitel. Klinkt logisch, maar denk er toch even over na voordat je op "verzenden" klikt. Dekt de titel de lading van je nieuwsbrief en word je er enthousiast van? ⁠ Kijk ook naar het onderwerp van de nieuwsbrief, welke titel past hierbij en sluit het aan op de doelgroep waar je de mail naartoe stuurt?

Maak ook eens gebruik van emoticons, deze vallen door de kleuren al sneller op in de mailbox (maar let op, teveel kan als spam gezien worden).

Merk je dat de mail niet optimaal wordt geopend, probeer de volgende keer bij een soortgelijke mail een totaal andere onderwerptitel en vergelijk de statistieken met elkaar. Testen blijft belangrijk!

2. Naast een onderwerptitel kun je in Mailchimp ook een pre-header tekst maken. Is het je weleens opgevallen dat er naast de onderwerpregel een tweede zin staat? Hier kun je nog extra informatie geven over de content van je e-mail en de ontvanger nieuwsgierig maken.

3. Let op spam triggers. Gebruik van teveel uitroeptekens worden niet gewaardeerd en kan ervoor zorgen dat de mail bij in de spambox terecht komt.⁠

Wees ook voorzichtig met teveel aanbiedingen aankondigen, dit is zeker een trigger.⁠

Verder is het belangrijk om vanuit een bedrijfsemailadres te versturen als je niet tussen de spam terecht wil komen. E-mails die verstuurd worden vanaf een gratis mailprovider (denk aan @hotmail.com of @gmail.com) zullen eerder een spamfilter triggeren dan wanneer er @studiospoormakers.nl staat.

4. Probeer je mailing eens op verschillende tijden te sturen in plaats van altijd op een vast moment. Je kunt vervolgens in je statistieken gemakkelijk zien wanneer ontvangers de mail het meest openen. Zie je dat ze op maandagochtend totaal niet klikken, maar op vrijdagavond wel? Dan kun je er dus voor kiezen om vaker een mailing op vrijdagavond te sturen.

5. Schoon af en toe je lijst op en haal e-mailadressen uit je lijst die bouncen of foutief zijn. In Mailchimp zal dit aangegeven worden als syntax error en deze zijn dus redelijk gemakkelijk te herkennen.

6. Werken met doelgroepen kan ook goed werken. Wanneer je een massale en algemene mailing maakt en deze naar iedereen toestuurt, zullen je contacten niet altijd alles openen. Mocht je dus informatie hebben van je “subscribers” zoals het geslacht of eerder gekochte artikelen, geef ze een tag en stuur hen eens een aparte nieuwsbrief. Hoe specifieker hoe beter.

7. Wist je dat het mogelijk is je mail nogmaals te sturen naar "subscribers" die de mail niet hebben geopend? Wanneer zij dit niet in de eerste uren hebben gedaan, is de kans klein dat ze dit nog gaan doen. Verstuur de mail nogmaals (binnen ’n dag) later naar deze mensen.⁠


 

Benieuwd naar nog meer tips op het gebied van nieuwsbrieven? Wij werken met Mailchimp en kunnen je hierover heel veel tips & tricks geven óf nieuwsbrieven voor je opstellen en versturen.⁠ We zijn zelfs bezig met een cursus over Mailchimp!

Comments


bottom of page